Poradnia Psychologiczno Pedagogiczna
        w Strzyżowie    
    czegoś nie możesz znaleźć ? poszukaj
odwiedź naszą oficjalną stronę www.poradniastrzyzow.pl
Zapobieganie wadom wymowy
    Mowa jest podstawowym środkiem porozumiewania się ludzi i 
dlatego wszelkie jej zaburzenia urastają do rangi problemu, a 
często osobistego dramatu. W niektórych przypadkach można by 
zapobiec powstawaniu wadom wymowy mając wiedzę na temat, jakie 
sytuacje i okoliczności sprzyjają ich powstawaniu. 
Chciałabym podzielić się swoją wiedzą i wskazać rodzicom na co 
powinni zwrócić uwagę w swoim postępowaniu, co powinno ich 
niepokoić w rozwoju mowy ich dzieci, 
kiedy powinni zgłosić się do specjalisty, aby jak najszybciej 
rozwiązać ten problem. 
  
Prawidłowy rozwój mowy zależy bowiem od: dojrzałości ośrodkowego 
układu nerwowego, 
- nie zaburzonej koordynacji nerwowej mięśni narządów 
artykulacyjnych, 
- właściwego mechanizmu oddychania, 
- prawidłowego wykształcenia się narządów artykulacyjnych, 
- sprawnego działania analizatorów: słuchowego, wzrokowego, 
kinestetycznego, 
- odpowiednich warunków środowiskowych, 
- prawidłowego rozwoju fizycznego, ruchowego i psychicznego. 
  
Bardzo ważna jest postawa rodziców wobec wymowy ich dziecka. W 
życiu codziennym można się spotkać z następującym postawami 
rodziców: 
- nadmierną troskliwością rodziców wyrażoną przez stawianie 
dziecku zbyt wysokich wymagań językowych, 
- ciągłym poprawianiem i wytykaniem błędów w okresie, gdy mowa 
się jeszcze kształtuje, 
- obojętnością i beztroską wobec zaobserwowanych wad wymowy u 
dziecka. 
  
Każda z tych postaw jest szkodliwą dla wymowy i może być 
przyczyną powstawania lub pogłębiania się wad. 
  
W rozwoju każdego dziecka można wyróżnić trzy bardzo ważne 
okresy mające wpływ na prawidłowy przebieg rozwoju mowy. W każdy 
z tych okresów mogą zaistnieć sytuacje stwarzające zagrożenie 
dla prawidłowego jego rozwoju. 
  
Pierwszym takim okresem jest okres dziewięciu miesięcy życia 
płodowego, gdy mama nosi swoje dziecko pod sercem. Okoliczności 
zagrażające w tym okresie można podzielić na trzy grupy: 
a) uszkadzające układ nerwowy u dziecka, co w konsekwencji 
powoduje opóźniony rozwój dziecka i w zależności od stopnia 
uszkodzenia układu nerwowego trudności w opanowaniu mowy. Do 
tych okoliczności można zaliczyć: 
- późny wiek rodziców powyżej (40 roku życia), 
- infekcje u matki w czasie ciąży (np. cytomegalia, różyczka),
- nadużywanie alkoholu, narkotyków, 
- toksoplazmoza, 
- opryszczka u matki, 
b) uszkadzające słuch u dziecka. Do tych okoliczności można 
zaliczyć: 
- różyczka u ciężarnej matki, 
- zażywanie antybiotyku w ciąży bez konsultacji z lekarzem, 
c) powodujące rozszczep podniebienia, warg. Do tych okoliczności 
można zaliczyć: 
- awitaminoza (nadmiar witaminy A), 
- brak odpowiedniej ilości kwasu foliowego w organizmie matki.
Wszystkie te okoliczności stanowią poważne zagrożenie dla 
rozwoju dziecka i są przyczyną wielu nieprawidłowości w rozwoju 
mowy u dzieci. 
Drugim okresem jest okres okołoporodowy. Do zagrożeń w tym 
okresie można zaliczyć: 
- wylewy śródczaszkowe 
- niedotlenienie okołoporodowe. 
Te sytuacje mogą przyczynić się do uszkodzenia słuchu u 
noworodka lub spowodować upośledzenie umysłowe.
 
Trzeci okres to czas od urodzenia się dziecka do momentu 
zakończenia procesu rozwoju mowy, tj, do 5 roku życia dziecka. 
Zagrożeniami w tym okresie są: 
a) 
- częste infekcje kataralne, częste przeziębienia, 
-alergia. 
Te sytuacje bardzo często upośledzają słyszenie u dziecka, co w 
konsekwencji opóźnia rozwój mowy i jego prawidłowy przebieg. 
b) 
- ssanie palca, 
- zbyt długie jedzenie z butelki, gdy dziecko może jeść już 
wszystko, 
- zbyt długie używa nie smoczka (powyżej l ,5 roku). 
Te sytuacje powodują wykształcenie się nieprawidłowego zgryzu, a 
co w konsekwencji powoduje nieprawidłową realizację głosek. 
c) 
- sposób odżywiania (jedzenie mięsa, skórek od chleba, 
marchewki), 
- pobyty w szpitalu, postawy rodziców wobec wymowy ich dzieci.
Te sytuacje przyczyniają się do opóźnienia rozwoju mowy lub do 
zaburzeń w płynności mowy u dziecka. 
  
Wszystkie dzieci zaliczane do którejś z tych grup ryzyka powinny 
być od najmłodszych lat obserwowane, a szczególnie ich rozwój 
mowy. Tylko wczesne wykrycie nieprawidłowości i skuteczna pomoc 
logopedyczna jest w stanie skorygować lub całkowicie zlikwidować 
wadę wymowy, zanim dziecko rozpocznie naukę szkolną. Sprawność 
językowa związana z jego rozwojem osobniczym, kształtuje się 
ostatecznie między 6 a 7 rokiem życia. Mowa dzieci 7 -letnich 
musi być bezbłędna. 
  
Dzieci z wadami wymowy, które nie są pod opieką logopedyczną, w 
szkole mają kłopoty w nauce, przede wszystkim w zakresie 
przedmiotów, które wymagają odpowiedzi ustnych. 
Nie uchwycone i nie leczone w porę zaburzenie mowy przechodzi w 
nawyk, który pozostaje i utrwala się. Dzieci z wadą wymowy czują 
się wyobcowane z grupy, gorzej się uczą, nie zgłaszają się do 
ustnych wypowiedzi, często boją się reakcji wychowawcy, zamykają 
się w sobie, stwarzają wiele problemów wychowawczych zarówno 
rodzicom jak i nauczycielom. 
Barbara Siuba