Poradnia Psychologiczno Pedagogiczna
        w Strzyżowie    
    czegoś nie możesz znaleźć ? poszukaj
odwiedź naszą oficjalną stronę www.poradniastrzyzow.pl
Czy moje dziecko jest dyslektykiem
    Od pewnego czasu coraz częściej rodzice dzieci szkolnych słyszą 
o tzw. dysleksji. W większości, kiedy nauczyciele używają tego 
terminu, proponują również rodzicom wizytę wraz z dzieckiem w 
poradni psychologiczno-pedagogicznej po to, aby psycholog 
zdiagnozował czy dziecko jest dyslektykiem czy nie. Zanim jednak 
przejdę do omówienia symptomów dziecka dyslektycznego, wyjaśnię 
krótko podstawowe pojęcia z tego zakresu 
i przedstawię przyczyny dysleksji. 
Dysleksja - specyficzne trudności w czytaniu. 
Dysortografia - trudności w pisaniu (popełnianie różnego 
rodzaju błędów, w tym ortograficznych-przy dobrej znajomości 
zasad ortograficznych. 
Dysgrafia - zaburzenia strony graficznej pisma. 
   
Różne są teorie wyjaśniające przyczyny powyższych problemów. 
Generalnie rzecz biorąc, uważa się, że specyficzne trudności w 
nauce czytania i pisania mogą być 
uwarunkowane zarówno genetycznie - wskutek niepełnowartościowego 
materiału genetycznego, przekazywanego na drodze dziedziczenia, 
jak i organicznie - czynnikami patogennymi oddziałującymi 
niekorzystnie na centralny układ nerwowy dziecka w okresie 
prenatalnym, porodu i tuż po urodzeniu się dziecka. Częściej 
wśród wcześniaków niż u dzieci urodzonych z prawidłowych ciąż i 
porodu, spotykamy przypadki trudności w czytaniu i pisaniu. Do 
niekorzystnych czynników wpływających na rozwój dziecka zalicza 
się wirusy, szkodliwe substancje, napromieniowanie, 
niedotlenienie itp. Dysleksja nie zawsze występuje w przypadkach 
nieprawidłowej ciąży i porodu. Należy jednak traktować te dzieci 
ze szczególną uwaga, obserwować ich rozwój i wspomagać, 
szczególnie gdy zauważymy jakiekolwiek opóźnienia rozwojowe. Są 
to bowiem dzieci „ryzyka dysleksji". Tak nazywa się te 
przypadki, w których istnieje duże prawdopodobieństwo 
wystąpienia specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu. 
  
OBJAWY TZW. „RYZYKA DYSLEKSJI": 
Wiek niemowlęcy i poniemowlęcy 
W tym wieku dzieci tzw. ryzyka dysleksji wykazują opóźnienie w 
rozwoju mowy i rozwoju ruchowym. Później niż rówieśnicy 
wypowiadają pierwsze słowa, później budują zdania proste, a 
następnie złożone. 
Dyslektycy nie raczkują. Późno zaczynają chodzić i biegać. 
Dzieci te są mało zręczne manualnie, nieporadne w samoobsłudze, 
np. myciu, ubieraniu się, jedzeniu łyżką. Nie chcą same rysować.
Wiek przedszkolny (3-5 lat) 
- mała sprawność ruchowa w zakresie całego ciała: dziecko słabo 
biega, jest niezdarne w ruchach, często się przewraca, 
- mała sprawność ruchowa rąk: dziecko przejawia trudności i 
niechęć do samoobsługi (np. zapinania guzików, sznurowania 
butów) , do zabaw manipulacyjnych, takich jak np. nawlekanie 
korali, opóźniony rozwój graficzny (rysunki na słabym poziomie, 
niechęć do rysowania), 
- opóźniony rozwój mowy, trudności z wypowiadaniem złożonych 
słów, powtarzaniem dłuższych słów, zapamiętaniem nazw lub 
szeregu nazw np.: pór roku, posiłków, 
Klasa „O" 
- trudności z wymową (przekręcanie słów), wadliwa wymowa, błędy 
gramatyczne, 
- trudności z zapamiętywaniem piosenek i wierszyków, 
- trudności z odróżnieniem podobnych głosek, z wydzieleniem 
sylab i głosek w słowach oraz łączeniem ich w słowa (analiza i 
synteza sylabowa oraz głoskowa), 
- niechęć do rysowania, trudności z odtwarzaniem figur, wzorów i 
„szlaczków", 
- trudności z układaniem obrazków z elementów według wzoru, 
- oburęczność; mylenie prawej i lewej ręki, nogi. 
- trudności z odróżnianiem lewej i prawej strony (też trudności 
z prawidłowym za łożeniem butów i rękawiczek), 
- problemy zawiązywaniem sznurowadeł, kokardek, zapinaniem 
guzików, 
- trudności w początkach nauki czytania. 
OBJAWY DYSLEKSJI ROZWOJOWEJ: 
Młodszy wiek szkolny 
- utrzymywanie się powyższych zaburzeń i trudności w uczeniu 
się, 
- trudności w zapamiętywaniu nazw, nazwisk. szeregów nazw (dni 
tygodni i miesięcy), tabliczki mnożenia, dat, w zapisywaniu 
liczb wielocyfrowych, 
- mylenie podobnych numerów i cyfr np. 9-6 czy 8-3 lub liter 
p-b-d-g. m-n. m-w. 
- mylenie liter odpowiadających głoskom podobnym dźwiękowo (d-t, 
g-k. z.-s). 
- opuszczanie, dodawanie, przestawianie liter, sylab oraz 
rozdzielanie wyrazów. 
- trudności z pisownią zmiękczeń, głosek nosowych, 
- trudności w zapamiętywaniu czytanego przez siebie na głos 
tekstu, 
Starszy wiek szkolny 
- trudności w czytaniu często zmniejszają się lub nawet 
ustępują, 
- trudności w pisaniu mogą ograniczyć się do błędów 
ortograficznych, 
- trudności mogą się uogólniać na inne przedmioty, np. języki 
obce. 
- trudności w posługiwaniu się mapą i orientowaniu się według 
niej w terenie. 
    
Pozwoliłam sobie dokładniej przedstawić symptomy dziecka 
dyslektycznego po to, aby rodzice idący do poradni na badania z 
dzieckiem mogli sami wcześniej prześledzić historię rozwoju 
dziecka, sprecyzować trudności, jakie napotykało ono od chwili 
urodzenia i móc odpowiedzieć wstępnie na pytanie: „Czy moje 
dziecko jest dyslektykiem". 
Psycholog wraz z pedagogiem, na podstawie dokładnych badań, może 
postawić diagnozę o dysleksji lub stwierdzić inne przyczyny 
kłopotów dziecka. Wiążącą opinię o dyslektyku otrzymuje rodzic 
po około półrocznej pracy własnej dziecka pod kierunkiem 
psychologa przy współpracy polonisty i rodziców Istotne jest, 
aby dziecko wykazało się co najmniej dobrą znajomością zasad 
ortograficznych. 
Specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu rozpoznaje się u 
dzieci o prawidłowym rozwoju umysłowym. Ważne jest również to, 
że te trudności nie są spowodowane wadami wzroku czy słuchu lub 
uszkodzeniami narządu ruchu, ale nierównomiernym rozwojem 
psychoruchowym dziecka. 
    
Podsumowując wszystko to, co zostało dotychczas powiedziane, 
można stwierdzić, że dyslektyk to człowiek, który mimo 
stosowanych metod nauczania, dobrego poziomu inteligencji i w 
sprzyjających warunkach, w których się wychowuje, nie potrafi 
nauczyć się płynnie czytać i dobrze pisać. Diagnozą 
stwierdzająca dysleksję to nie wyrok, ale szansa na 
kontynuowanie nauki, uwierzenie w siebie, odrzucenie poczucia 
bycia gorszym.